Benchmark med ny organisasjonsstruktur for salg og markedsføring tilknyttet atlantisk laks

Illustrasjon artikkel

Det ledende bioteknologiselskapet for akvakultur, Benchmark Holdings plc, har besluttet å samle funksjonene for salg og markedsføring av genetikk og helseprodukter.

Birgitte Sørheim, markedsdirektør, laks og Geir Olav Melingen, kommersiell direktør, laks

 

 

Den nye organiseringen består av to team som henholdsvis vil inneha ansvaret for salg og markedsføring av hele produktporteføljen for atlantisk laks på tvers av konsernets forretningsområder.

 

Markedsføringsteamet har vært operativt med den nye organiseringen siden nyttår. Teamet ledes av Birgitte Sørheim, som nå har tittel markedsdirektør, laks i Benchmark. For å ytterligere styrke gruppens kundeorienterte kultur og artsfokus, blir de kommersielle funksjonene i Benchmark Genetics og Benchmark Animal Health nå slått sammen til ett salgsteam som skal ledes av Geir Olav Melingen. Han blir kommersiell direktør, laks i Benchmark og får ansvar for kommersialiseringen av gruppens produktportefølje for atlantisk laks som inkluderer laksegenetikk, Ectosan Vet®, CleanTreat®, Salmosan® Vet og Purisan®. For selskapets kunder betyr endringen at de vil få ett kontaktpunkt i Benchmark som vil ivareta deres behov tilknyttet genetikk og strategisk lusehåndtering for atlantisk laks.

 

Konserndirektør, Trond Williksen sier:

- Den nye organiseringen av våre kommersielle og markedsmessige funksjoner er et viktig skritt for å styrke vår kunderekkevidde, interaksjoner, og merkevare i laksebransjen. De to nye teamene er en del av Benchmarks strategi om å sikre et komplett tilbud til våre kunder.

 

Geir Olav Melingen kommer fra stillingen som kommersiell direktør i Benchmark Genetics, og har lang ledererfaring fra ulike ledende roller i havbruksnæringen, blant annet Akvariet i Bergen, MSD, Fishguard og SalmoBreed. Som utdannet fiskehelsebiolog med doktorgrad fra Universitetet i Bergen, er Geir Olav svært godt egnet til å lede det nye teamet som blant annet skal selge sterkt regulerte farmasøytiske produkter.

 

Birgitte Sørheim, tidligere markedsdirektør i Benchmark Genetics, har hatt ledende roller innen salg og markedsføring i laksenæringen siden tidlig 90-tallet. Karrieren hennes omfatter stillinger i selskaper som Lerøy Seafood Group, Marine Harvest (nå Mowi) og Fish Pool. Birgitte er utdannet akvakulturingeniør fra Høgskolen på Vestlandet, i tillegg til en MBA i merkevareledelse fra Norges Handelshøyskole, NHH.

 

www.benchmarkplc.com