Vinner av Stiftelsen Nor-Fishings Innovasjonspris 2022

Illustrasjon artikkel

Bluewild AS og Ulstein Design & Solutions

Kilde Stiftelsen Nor-Fishing

23. august 2022

 

Under åpningen av Nor-Fishing 2022 kunne Erwin Jager fra Ulstein Design & Solutions AS og Tore Roaldsnes fra Bluewild AS motta årets Innovasjonspris for fartøyet ECOFIVE. De ser på tildelingen som en stor annerkjennelse og viktig oppmerksomhet for det banebrytende prosjektet.

  • Mange mennesker har jobbet i lang tid for å komme dit vi er nå. Å få denne anerkjennelsen på oppløpssiden til prosjektet er en lettelse og en god bekreftelse på at næringen ser verdien i arbeidet vi har gjort, sier Tore Roaldsnes, administrerende direktør i Bluewild AS, i det han kommer av scenen.

 

Under åpningen av Nor-Fishing 2022 kunne Erwin Jager fra Ulstein Design & Solutions AS og Tore Roaldsnes fra Bluewild AS motta årets Innovasjonspris for fartøyet ECOFIVE. De ser på tildelingen som en stor annerkjennelse og viktig oppmerksomhet for det banebrytende prosjektet.

  • Mange mennesker har jobbet i lang tid for å komme dit vi er nå. Å få denne anerkjennelsen på oppløpssiden til prosjektet er en lettelse og en god bekreftelse på at næringen ser verdien i arbeidet vi har gjort, sier Tore Roaldsnes, administrerende direktør i Bluewild AS, i det han kommer av scenen.

 

Juryens begrunnelse

Juryen var på sin side imponert over arbeidet til de innovative selskapene. Les juryens begrunnelse her:

ECOFIVE (ECO-friendly Fishing Vessel) er utviklet av rederiet som setter ambisiøse krav til lavest mulig forbruk av energi, høyest mulig utnyttelse av fangsten, uttak av ernæringsverdi og høyest mulig kvalitet på sluttproduktet.

Trålhåndteringen går ut på å dele trålen på trålslippen og lede trålposen med fisken inn i et vannfylt fangstmottak under vannlinja på fartøyet. Fisken blir dermed under vann hele tiden og ikke utsatt for de samme fysiske påkjenningene som når trålen blir trukket over trålslippen og tømt i mottaksbinger. I levendefisktankene er det kontrollert vannutskifting, oksygentilførsel og temperaturkontroll. Fra tankene transporteres fisken etappevis til øvre produksjonsdekk ved hjelp av overtrykk som minimerer skade på fisken. Etter bløgging blir fisken kjørt gjennom kjølerør som reduserer temperaturen på fisken. Det bedrer utbløding og raskere innfrysing. Fryseanlegget drives av CO2-gass som er et trygt alternativ og som kan gi temperaturer ned mot minus 35 grader og energieffektiv innfrysing.

Fabrikken kan produsere fileter av hvitfisk, og koke og enkeltfryse reker eller råreker. All bifangst og restråstoff blir tatt vare på.

 

Les mer>>